2 maanden verslag! - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Nienke Smits - WaarBenJij.nu 2 maanden verslag! - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Nienke Smits - WaarBenJij.nu

2 maanden verslag!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

11 Februari 2014 | Indonesië, Gili Trawangan

Hi mate, kia ora, selamat siang,

Daaaaar zijn we weer, na een hele lange periode waar we van alles hebben beleefd.
Misschien maar goed dat we niet zoveel tijd hadden voor het updaten van de blog, dat betekent dat we het veeeeels te druk hadden met andere leuke dingen.
Ik doe dit verslag nu lekker vanuit mn bedje in de gili eiland tussen de spinnenwebben.

Na het verblijf bij de overgroottante en oom van nienke, wat overigens ontzettend gezellig was, trokken we verder naar het populaire stadje onder de backpackers: Byron Bay! Waarom zo populair?.. Veel wiet, yoga en goeie golven. Pien en nien namen daar voor 3 dagen surflessen bij mojosurf, en door vertraging vanwege bosbranden werden dat er gauw nog maar 2. We sliepen in teepees, en natuurlijk sliep lisette weer gezellig ali illegali in onze teepee. De 1e nacht gingen we meeten met de familie ledeboer in de club van het beachhotel. Natuurlijk maakten we het niet te laat waaant de volgende dag was oud en nieuw!
Maar eerst de eerste surflessen van nien en pien... Het was geweldig! Beide hebben we op ons surfbordje gecruised en ondanks de haaienvrees genoten we volop. Die avond zijn we met drank (heule goedkope champie natuurlijk) op het strand gaan zitten. Pedro en lotte sloten later bij ons aan, net zoals veel andere onbekende backpackers. Na gezellige praatjes met iedereen liep ondertussen het heeeeeeelestrand vol. Rond een uur of 11 was er geen zandkorrel meer te zien want het was bezaaid met mensen.
Nien ging van het ene groepje mexicanen naar het andere groepje locals en ontmoette zo heel veel mensen. Helaas hebben we niet van het vuurwerk kunnen genieten, want dat was er dus niet. We kunnen dingen opnoemen die we miste, maar beter is dat we n keer een hele andere oud en nieuw hebben gehad en we volgend jaar het weer op de hollandse manier kunnen doen met oliebollen.
Sydney 3jan-7 jan. Geweldige stad! Doet me denken aan new york, mega park en dan op de achtergrond de skyline.
Eerste dag zijn we saampjes voor het eerst gaan lunchen MET BEDIENING!! Helaas vertelde pien die middag dat ze eerder naar huis wilde en thailand dus alleen wilde doen. Grote teleurstelling voor nien natuurlijk, maaaar die redt zich wel (nieuwe plannen samen met lisette en een jongen uit londen).
Natuurlijk hebben we Opera house en harbour bridge gezien, en zelfs over de harbour bridge geklauwterd ( by night). We hadden tijden de harbour bridge walk een ontzettend gaaf uitzicht over heel sydney, iets om nooit meer te vergeten! De laatste 2 daagjes hebben we op bondi beach gelegen. Pien was enorm druk bezig met iedereen te herkennen van bondi rescue terwijl nien het ijskoude water inging.
Melbourne 8jan-11jan. Grote maar toch kleine stad. Heerlijk europees zoals iedereen zegt, maar ik vind het leuker dan europese stad door de enorme hoeveelheid straatartiesten.
Met gijs( oud klasgenootje basisschool) zijn we naar de victoria night market gegaan, die elke woensdagavond is. Dikke aanrader, leuke winkeltjes en eettentjes en het is stampvol. Ook heeft gijs ons melbourne een beetje laten zien.. Of wij ook wel melbourne aan gijs, na 3 maanden wist hij nog niet heel veel over melbourne haha.
De andere 2 dagen hebben we de great ocean road gedaan en de pinguintour, beide heeeel touristisch maar wel leuk om een keertje te zien. Pinguintour had eigelijk niet gehoeven want het was alsof we een film keken van pinguins die strandden, woehoe....

Onze eerste 6 weekjes als backpack groentjes hadden we overleefd, na heeeel veel leuke mensen leren kennen moesten we doorgaan met de reis, met veel verdiet natuurlijk.
12jan: op naar NZ
Aangekomen in auckland.. En wat was er te doen vroegen we aan de taxichauffeur en het antwoord was: niks! We wisten genoeg. Toch ging nien met een meisje uit der kamer de vulkaan rangitoto beklimmen en hadden een spectaculair uitzicht over auckland en de zee. Jammer genoeg kon pien niet mee, die had der enkel overbelast.
Onze kiwi experience reis begon, met een grote groep gingen we de bus in en met die groep zouden we de komende dagen/weken blijven. 1e stop was hot waterbeach, de naam zegt het eigelijk al. Graaf een hol in het zand en je krijgt kokend heet water!
2e stop was roturura, waar we de grotten zijn ingegaan als echte survivors. Nien ging de diehard tour doen van 6uur, door grotten heen lopen, absailen, watervallen beklimmen en ronddrijven in een tube door de grot. Pien ging voor de odyssee samen met rik en sarah, aana l hun verhalen te horen hebben ze vooral ontzettend veel lol gehad met zn 3tjes en met de instructors.
3e stop: waitomo. De reis hiernaartoe verliep niet helemaal soepel, nien en pien mochten met rik mee in de auto.. Die toen nog leefde, na 10 min racen ontplofde de motor en kwamenw e tot stilstand. Na het trieste bericht dat de auto echt dood was, had rik besloten dan maar een nieuwe auto te kopen. Dus na 3uur zaten we weer gezellig met zn 4tjes+de ukelele in de auto op weg naar waitomo.
4e stop: taupo. Taupo betekent:skydiven!! Pien rik en ik hebben ons leven geriskeerd en zijn van 15000ft uit een vliegtuigje gesprongen. Met een freefall van 60 sec, waren dit de beste 60sec van de heeeele dag (voor rik en pien misschien wel van hele vakantie).
5e stop: river valley. Een afgelegen plaatsje en geen telefoon bereik, wat gaan we dan doen.. Ouderwets kaarten: ezelen. Nadat rik pien en nien de 2 engelse hadden leren ezelen moesten er natuurlijk wel opdrachten gedaan worden, want wie verloor met het spelletje moest wat doen. Dit waren natuurlijk weer geen onschuldige dingen van liedjes zingen maar james ging zonder opdracht maar gewoon fully naked het spel verder spelen. Na een gezellige avond aan de bar met zn alle sliepen we in een 18bed dorm, dat waren 2 grote planken met kleine matrasjes in een kamer. Dit bracht het summercamp gevoel terug.
6e stop: wellington. Zijn we in wellington, dan is er natuurlijk een aardbeving.. Is er een aardbeving, dan zitten nien en pien in de aardbevingsimulator in het te papa museum. Niks van gemerkt dus.
We hadden ontzettend geluk want we mochten bij nien der oude overburen slapen die naar wellington zijn verhuisd. Ze namen ons mee uiteten en we zijn heerlijk verwend. Als ze dit lezen: suuuuuuper bedankt! Pien die maar voor 1 nachtje bleef slapen, sliep in het hostel vanwege vroeg vertrek. Nien bleef 2 daagjes in wellington, en mocht bij de familie logeren (ook mijn oppaskindjes:) en had daar de meest relaxte daagjes. Pien vertrok de volgende ochtend vroeg, beide gingen we even ons eigen pad: pien wilde namelijk graag der neef bezoeken in cromwell tijdens een race.
Dus vanaf nu schrijf ik alleen voor mezelf ( nienke )
7e stop: kaiteriteri. Alleen reizen na 2 maanden was een beetje gek, alles zelf doen. Maar daardoor leerde ik wel wat meer mensen kennen. Ik werd dikke vriendjes met een paar engelse jongens: en in het bijzonder: dave! Hij was voor de komende week mijn maatje waar ik het goed mee kon vinden en hard mee kon lachen! De volgende ochtend vertrokken we vroeg, maar we wilden nog niet vertrekken voordat we iets van kaiteriteri hadden gezien. Dus vertrokken we met de boot naar abel tasman park waar we een 2uur lamge hike hadden gemaakt. Mooie stranden en omgeving, maar heeeel bijzonder was het niet.
8e stop: westport. Hier was werkelijk niks te doen! Men kon gaan surfen maar daar was het weer niet goed voor, balen.
9e stop: stop: frans jozef. Iedereen had een minimum stay van 2 dagen, zo kwamen we ook weer de andere kiwi bus voor ons tegen. En was de gehele bus weer een beetje reunited. In frans jozef had je de mogelijkheid om op de gletcher te lopen.. Deze kans greep ik dan ook gelijk! Met 7 andere meiden van de kiwibus vlogen we in een Helikopter naar de gletcher en kregen we een tour van 4u op de gletcher! Erg bijzonder, want meeste guides vertellen altijd dat het zoooo slecht met de gletchers gaat en dat het aan het verkleinen is; in tegenstelling tot deze guide. Hij vertelde dat er natuurlijk een groot deel is weggesmolten, maar ook weer een groot deel is bijgekomen. In de breedte was de gletcher kleiner geworden maar in de lengte weer groter. Wat zo bijzonder is aan de gletcher is dat deze eindigt in the rainforest ( kom soms niet meer op nl vertaling) Na de hele gave ervaring om alles van zo dichtbij te zien, doken we met zn alle de hotpools in om ter relaxen.
10e stop: wanaka.om heeel eerlijk te zijn kan ik me niet precies herinneren wat je hier kon doen en wat ik hier heb gedaan, dat betekent dus dat het niet zo veel voorstende en ook geen indruk heeft achtergelaten...
11e stop: queenstown!! Iedereen vertelde al dat dit de stop was van de reis. Nou eerst zien en dan geloven, maar bij aankomst vond ik het stadje al helemaal geweldig. Geen hoge gebouwen en toch een stad met veel mensen, gezellige boel dus. Pien zat er al een nachtje en zo ontmoette we elkaar daar weer, samen gingen we met de gondel naar boven en vertelde allemaal verhalen wat we hadden gedaan. Zo vertelde piennatuurlijk over de race van haar neef. De andere 4 dagen hebben we lekker bij het meer gelegen, uitgerust en uitgegaan.
12e stop: lake tekapo. Tijdens de busreis, kwamen er bij een meer aan die zo blauw was als de blauwe lucht. Prachtig uitzicht hadden we daardoor op mount cook, de hoogste berg in new zeeland met een mooie witte sneeuwtop. In lake tekapo gingen pien en ik op pad en gingen een hike maken, op naar de top. Het duurde in totaal 2,5 uur, maar we hadden wel een uitzicht waar je u tegen zegt.
13e stop: christchurch. Over christchurch zijn veel verschillende meningen. Na de enorme aardbeving in 2011 is bijna alles verwoest. Ik (nien) vond het heel triest om alles zo te zien, de straten waren leeg en de stad was helemaal grijs. Pien had daar een andere mening over.
Het was na 3 weken tijd om nieuw zeeland te verlaten, erg jammer vonden we het beide want we moesten ook afscheid nemen van al onze kiwi vriendjes. Maar het avontuur was nog niet afgelopen, want na een vlucht van 50uur kwamen we aan in bangkok.
De meeste drukke benauwde en chaotische stad waar ik ooit ben geweest! Voor 3 dagen bleven in bangkok. Ik heb heel veel tempels bezocht en de drukke straat khao san road. Pien daarentegen is meer voor het shoppen gegaan... En heeft dus ook dik ingeslagen haha. Beide sloten we bangkok af met nog 1 shoppingmall, waar we vele kadootjes hebben gekocht en ook kadootjes voor onszelf.
We moesten weer verder.... Want de allebei onze families zouden naar bali komen, en wij moesten nog even een beetje bijbruinen voordat we dezelfde kleur hadden na 3 maanden zon. Kuta en ubud hebben we samen gedaan, we hebben eigelijk niet meer gezien dan het zwembad haha. We hebben natuurlijk wel een bezoekje gebracht aan de al te beroemde rockbar. Na een paar cocktailtjes kregen we tot grote schrik een rekening van 1 miljoen!! Gelukkig wel ruhpia, waardoor het weer reuze meeviel.
Gister zijn pien en ik weer uit elkaar gegaan want nien wilde heel graag de gili eilanden zien die pien samen met der ouders zou gaan doen en niet 2 keer wilde zien. Dat kwam goed uit want nien wilde bali niet 2 keer zien, want dat zou ze met haar ouders gaan doen.
Gister ben ik op de bood gestapt van bali naar gili trewangan, het grootste eiland van de 3. Prachtige witte lege stranden met lichtblauw zeewater en koraal: ik ga dus over een paar minuutjes dus ook snorkelen! Gister heb ik het hele eiland rondgefietst en heb ik een privestrandje voor mezelf uitgekozen. Morgen vertrek ik weer naar het eiland lombok zelf, en ga daar de waterfall track doen. Vanaf hier gaan pien en ik apart, dus waarschijnlijk gaan we beide een eigen blog houden ipv delen! Ik laat jullie nog weten wat mn nieuwe reisblog wordt en pien waarschijnlijk ook.

Heeele dikke kus vanaf het witte strand!

• 11 Februari 2014 - 08:52

Marion Smits-Schols:

Ha Nienke en Pien, geweldig om dit allemaal te lezen. Heel veel plezier in Bali/Lombok.
    Nienk, kan niet wachten om je te zien!xxx Marion

• 12 Februari 2014 - 17:15

Suzanne:

Eha Nien! Erg leuke reis maak je!